Doorgaan naar hoofdcontent

Boekenbingo 2017 update 2



We zijn inmiddels een maand verder en ik heb 20 boeken voor de boekenbingo gelezen. Elke keer dat ik tien boeken gelezen heb, zal ik een boekenupdate geven en jullie wat over de drie leukste boeken vertellen.




De grote gevaarlijke grompel van Claire Freedman


Dit is een prachtig boek dat je heel goed kunt voorlezen tijdens de Kinderboekenweek van dit jaar, omdat het over spanning en bang zijn gaat. Het einde van het verhaal is origineel. Je zou dit boek heel goed uit kunnen spelen of er een spel van kunnen maken in de gymzaal met kinderen en een grompel.

Wat ik van dit boek vind:
Wat een leuk boek! Het verhaal is vertaald door Bette Westera vanuit het Engels en weer op rijm gezet. Het nodigt uit om lekker spannend voor te lezen. Dit boek past ook uitstekend bij het thema van de Kinderboekenweek 2017. De illustraties zijn zo dat je er uren naar kunt kijken. Erg leuk om voor te lezen.


De tuin van de walvis van Toon Tellegen


Wow! Dat was mijn reactie toen ik dit boek uithad. Ik werd in het verhaal gezogen en meegevoerd naar een sprookjesachtige dierenwereld!
Tip bij dit boek: vertel het verhaal en geef de kinderen een kleurplaat van een walvis zodat ze de tuin aan kunnen leggen terwijl je vertelt! Klik hier om een kleurplaat te downloaden.

Wat ik van dit boek vind:
Wat een leuk en nieuw verhaal van Toon Tellegen! Eerst moest ik er even inkomen, maar gaandeweg leer je de dieren kennen en wordt je meegevoerd in een soort sprookje. Het gaat over een walvis die heel graag een tuin zou willen. Op zijn rug. Sprinkhaan legt 'm aan en er komen vele dieren langs om van de tuin te genieten. Er is alleen één dier dat niet op het bankje kan zitten of op de schommel kan schommelen. Gelukkig heeft hij zijn fontein nog.
De illustraties maken dat je dit verhaal nog meer beleeft.



De oma van mijn oma van mijn oma geschreven door Marc ter Horst


Dit informatieve boek is heel erg geschikt voor kinderen in de bovenbouw. Het geeft veel informatie over vroeger, nodigt uit om met oudere mensen uit de omgeving te praten over vroeger en is op een leuke manier geschreven.

Wat ik van dit boek vind:
Leuk en informatief boek over hoe dingen die voor ons in deze tijd gewoon zijn, vroeger heel anders konden zijn of misschien niets eens bestonden. Hoe belde je bijvoorbeeld vroeger of hoe berichtte je iemand die ver weg woonde? Leuke en aansprekende onderwerpen worden op een manier beschreven zodat kinderen het interessant vinden. Ook de illustraties helpen hierbij een handje.


De lekker lange agent van Tjibbe Veldkamp en Gustav Dejert.



Eigenlijk behandel ik elke keer de drie bijzonderste boeken, maar ik kon niet goed kiezen dus daarom heb ik dit prentenboek ook toegevoegd.
Dit is een geweldig prentenboek met als motto: Wie niet sterk is, moet slim zijn! De illustraties zijn om van te smullen en het verhaal zit goed in elkaar. Goed te gebruiken bij thema's als 'de politie' of 'samenwerken'.
Wist je dat er ook een project van kleuteruniversiteit is gemaakt bij dit boek?

 Wat ik verder van dit boek vind:
Erg leuk prentenboek over Jan, Jaap en Janet die politieagent willen worden, maar te klein zijn. Ze zoeken een originele en slimme manier om toch agent te kunnen worden. Zou het ze lukken?
Van de paginagrote illustraties zullen kinderen smullen, omdat er veel op te zien is en ze zullen gniffelen om het geheim dat langzaam onthuld wordt op de platen. Extra leuk om vaker voor te lezen als de kinderen doorhebben hoe het werkt!


De recensies van deze en andere boekenbingo boeken kun je hier teruglezen.

Ik ga weer verder met lezen.
Tot de volgende update en veel le(e)splezier!


Reacties