Doorgaan naar hoofdcontent

Boekenbingo 2017 update 1



Dit jaar doe ik ook weer mee aan de boekenbingo van juf Sanne. Elke keer dat ik tien boeken gelezen heb, zal ik een boekenupdate geven en jullie wat over de drie leukste boeken vertellen.




'De wraak van knor' geschreven door Tosca Menten en Elly Hees.


Dit boek had ik thuis al in de kast staan, dus ik kon meteen van start. Ik las al meerdere boeken van Tosca en dit boek is net als alle anderen lekker fantasierijk.
Leuk weetje: de filmrechten van dit boek zijn verkocht en er gaat dus ook een film van dit boek verschijnen!

Wat ik van dit boek vind:
Dit boek gaat over worst. Het is een heerlijk Tosca Menten boek! Wat een fantasie. Leuke karakteristieke personages en een lekker over de top einde waar ik natuurlijk niets over ga verklappen. Alleen jammer dat de illustratie en de achtergrondinformatie die we voorafgaand aan het verhaal lezen al veel verklappen. Kinderen in de middenbouw zullen aan je lippen hangen als je dit boek voorleest.

'De zoute goudvis' van Paul Biegel en Mies van Hout.


Dit is typisch een boek dat ik zonder de boekenbingo niet gekozen zou hebben, maar het is een hartstikke mooi boek! Daarom doe ik mee en lees ik 60 boeken in 5 maanden.

Wat ik van dit boek vind:
Wat een prachtig boek! Mooie, gekke, droevige verhalen met echt superillustraties van Mies van Hout. Het zijn allemaal losse verhalen over een kikkerkoning, een graskabouter of de drie vogeltjes Hip, Wip en Nipperdenipsi Pip. Het verhaal over de ondeugende schoenen is toch wel mijn favoriet.

Bij het verhaal van de ondeugende schoenen kun je in de kleuterklas een hartstikke leuke activiteit doen. Extra leuk rond sinterklaas of rond het thema kleding/schoenen.
In het verhaal gaan alle schoenen 's nachts als er geen voeten in zitten hun eigen kant op en vieren een feestje met alle andere schoenen, laarzen, sloffen enz. Als het weer licht wordt kunnen ze het goede huis niet meer vinden en al het schoeisel belandt bij de verkeerde persoon. Iedereen gaat op zoek naar zijn eigen schoenen.

In de klas kun je 's ochtends voordat de kinderen komen alle gymschoenen op gekke plekken in de klas neerzetten. De linkerschoen bovenop een kast, de rechterschoen in de poppenhoek of in de bouwhoek, een rechterschoen op het bureau van de juf of meester, noem het maar op. De kinderen zullen zich afvragen waarom die schoenen overal slingeren. Jij houdt je van de domme en jullie zoeken de goede schoenen bij elkaar. Daarna lees je het verhaal voor en vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats :)


'Willem en dikke Teun' van Jacques Vriens en Alex de Wolf.


Dit boek stond al een tijdje op mijn 'nog te lezen' lijstje, maar ja, dan moet je er wel tijd voor maken natuurlijk. Door de boekenbingo lees ik dit soort boeken meteen in plaats van misschien een keer over een paar jaar. En dit boek is super voor kleuters!

Wat ik van dit boek vind:
Wat een leuk boek! Ik had al eerder gehoord dat dit een leuk kleuter voorleesboek is, maar het is ook echt zo! Kleuter Willem heeft een poes die dikke Teun heet. Ze zijn beste vrienden en Willem ontdekt dat dikke Teun kan praten! Dat doet hij alleen als het nodig is, want Willem is soms bang om bijvoorbeeld brod te kopen bij de bakker. Dan is dikke Teun er om Willem nog een keer in te fluisteren wat hij moest kopen. Samen is het minder spannend. Zo leert Willem onder andere om met andere kinderen te spelen en naar de slager te gaan voor een boodschap. Een fijn voorleesboek met korte hoofdstukken en veel mooie illustraties van Alex de Wolf. Mooi boek om kinderen met nieuwe situaties te leren omgaan.


Ik ga weer verder met lezen.
Tot de volgende update en veel le(e)splezier!


Reacties