Doorgaan naar hoofdcontent

Het magische pakje

Rond de sint en kersttijd is het extra leuk om met cadeautjes te werken, maar deze activiteit kun je eigenlijk het hele jaar door doen.


Al een tijdje had ik een ingepakt doosje staan. Ik bedacht wat ik er mee zou kunnen doen in de klas. 

Het magische pakje is een leuke werkvorm die je meerdere malen kunt gebruiken om de auditieve synthese en woordstukjes te oefenen.

Wat heb je nodig?
Een ingepakt doosje met een leeg labeltje eraan. Mijn labeltje knipte ik gewoon uit wit papier.
Hieronder zal ik uitleggen hoe ik dit in de klas heb gedaan, dan is de bedoeling meteen duidelijk.
Werkwijze:
Het magische pakje stond ineens in de klas. De kinderen merkten het eerst niet op en toen ik erover begon waar dat pakje vandaan kwam, bleken ze dit ook niet te weten. Toen ik het pakje goed bekeken had, zag ik dat er op het label (mooi voor de woordenschat) een naam stond. Konden de kinderen dit ook zien? Nee! Ze zagen niets. Ik wel! Dat is magisch zeg!

Ik kon de naam alleen zogenaamd niet goed lezen, omdat het er in stukjes op stond. "Fa  bi  an". Voor wie zou het pakje zijn? De leerling herkende zijn naam en de klas herhaalde dit. "Hé, nu staat er ineens een andere naam!" Ik herhaalde de oefening een aantal keer. Toen het duidelijk was heb ik het tempo opgeschroefd. Later hebben we het aantal stukken ook met elkaar geklapt en geteld.
Toen verdwenen de namen ineens weer. Het was weer een leeg label. Ik zette het pakje aan de kant en later op de dag zag ik ineens wéér namen verschijnen :)

De kinderen vonden het geweldig en hadden het niet eens over wat er in het pakje zat. Ze vroegen regelmatig voor wie het pakje nu weer was.

Een afsluiter voor deze werkvorm is om aan het einde ervan te maken dat ie voor 'a - lle - maal' is :)
Eventueel een kleinigheidje erin stoppen zoals een velletje stickers kan altijd.


Hopelijk een leuke manier om met de auditieve synthese te oefenen!
Veel plezier ermee!

Reacties