Doorgaan naar hoofdcontent

Lesidee bij het boek 'Rover en Broertje'




Drukke tijden, maar ook nog even de tijd vinden om boeken te lezen voor de boekenbingo van juf Sanne.
Boeken lezen vind ik helemaal geen straf en de teller staat inmiddels op 19 boeken. :)

Vandaag las ik 'Rover en Broertje' van Karine Jekel uit. Wil je lezen wat ik van dit boek vond, klik dan hier.
Ik zal het maar meteen vertellen. Het is echteeen aanrader voor groep 3 en 4! Misschien vinden ze 'm in groep 5 ook nog leuk. 

In het boek maakt Rover een plattegrond om te onthouden waar de beste roofplekjes zijn. Door het hele boek heen kwam die plattegrond steeds terug. 




Omdat dit boek volgens mij het voorlezen waard is heb ik een (of twee, het is maar hoe je het bekijkt) lesideeën bedacht.

 
Lees telkens een hoofdstuk voor en teken samen met de kinderen op een groot vel een plattegrond met alle plekken waar het boek zich afspeelt. Deze kun je steeds aanvullen. In groep 4 en 5 kun je de plattegrond nog aanvullen door het te hebben over een legenda bij de plattegrond.

 
Een andere optie is alleen het eerste gedeelte voorlezen waarin Rover gaat roven. Hierna krijgen alle kinderen een blad waarop ze een plattegrond gaan tekenen van het bos.

 
Hierbij nog even mijn snelle schets van waar het verhaal zich afspeelt. Je kunt wel zien dat ik niet echt goed kan tekenen :) Je kunt de plattegrond natuurlijk zo mooi maken als je zelf wilt.
 
Hopelijk heb ik jullie enthousiast kunnen maken om dit boek te gaan voorlezen!
 
 
Veel plezier ermee!
 


Reacties