Doorgaan naar hoofdcontent

Gespot: Powtoon Slides

Vrijwel iedereen kent PowerPoint om een presentatie mee te maken. Wil je dit nu eens op een andere manier aanpakken, dan is Powtoon Slides misschien iets voor jou!

Powtoon is een website waarop je leuke animaties met alles erop en eraan kunt maken. Sinds kort kun je ook Presentaties maken.



Natuurlijk heb ik het zelf even uitgeprobeerd en het is helemaal niet moeilijk!
Hieronder zal ik je middels een aantal foto's meenemen door deze leuke tool.

Na het aanmaken van een (gratis) account, klikte ik eerst op 'dashbord', toen op 'slides' en tenslotte op 'create' om een nieuw project te starten.

Hierna kwam ik op dit scherm uit. Er zijn een heleboel templates te kiezen voor je presentatie. Ik koos voor 'Metro teacher' en klikte op 'go'.

Vervolgens koos ik voor mijn eerste dia. Hiervoor ging ik met mijn muis over de plaatjes die dan een preview lieten zien van hoe de dia eruit zou komen te zien.

De tekst kon bewerkt worden door tweemaal op de voorgedrukte letters te klikken.

Elk stukje tekst staat in een tekstvak en kan verplaats worden door met de muis te slepen. Door op het prullenbakje te klikken wordt het tekstvak verwijderd.

Hierna kon de volgende dia gemaakt worden. Er is veel keus. Van dia's met tekst tot video's en foto's.

Voor dat laatste koos ik. door op het vak te staan kon je een afbeelding kiezen. Deze kon via een zoekmachine in het programma gevonden worden of via je eigen computer ingevoegd worden. Ik koos voor het laatste.

Bij de volgende dia koos ik voor tekst. Ik probeerde wat uit met de verschillende lettertypes (niet enorm veel verschillende in de gratis versie). De kleur en grootte kan ook aangepast worden. Opsommingstekens en uitlijningsmogelijkheden zijn er ook.

Het blauwe vlakje bleek voor een hyperlink te zijn. Deze was makkelijk aan te passen. Ook de tekst kon aangepast worden.

Toen mijn presentatie af was, klikte ik eerst links bovenin het scherm op 'save'.

Vervolgens rechts bovenin op 'preview' om te kijken hoe de presentatie geworden was.

En ten slotte wilde ik 'm zo opslaan dat ik 'm met jullie kon delen, dus ik drukte op 'share'.

Een kader kwam tevoorschijn en ik vulde alle gegevens over de presentatie in.

Hierna kwam ik op een pagina waar ik mijn presentatie kon zien en kon delen.
Hieronder of via deze link is het resultaat te bewonderen.





Mijn ervaring:
Allereerst vind ik het een leuke manier om eens op een andere manier een presentatie te maken. Voordelen zijn dat het gratis is (er zijn ook koopversies) en het is niet moeilijk. Natuurlijk heb ik een beetje onderzocht wat er allemaal mee kan en ik denk dat er nog meer mogelijkheden zijn, maar dit was al een leuk begin waarbij ik niet veel tijd kwijt was.
Zeker een keertje uitproberen is mijn tip. En misschien is het ook wel iets voor de leerlingen in jouw groep om mee te werken.

Veel plezier ermee!


Reacties