Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit september, 2014 tonen

Interactieve praatplaat Kinderboekenweek 2014: Feest!

Speciaal voor de Kinderboekenweek! Een interactieve praatplaat voor alle leeftijden. Ga met je muis over de plaat en klik op de buttons die verschijnen. Het werkt ook goed op het digibord! Wil je nog meer inspiratie voor de Kinderboekenweek? Kijk dan eens op mijn Pinterestbord over dit onderwerp! Volg het bord Thema: KBW 2014 feest van Juf Yvon op Pinterest. Veel plezier ermee!

ik heb, wie heeft...? sommen 0-20 gevorderd

Iets leuks voor tijdens de les! Voor dit spelletje Ik heb..., wie heeft...?, zijn vele vormen te bedenken. Alweer een tijdje geleden blogde ik een ik heb, wie heeft...? spelletje met sommen van 0-20. Klik hier  om naar dit bericht te gaan. Klik hier  voor alle andere ik heb, wie heeft...? spellen. Hoe werkt het? Ieder kind krijgt een kaartje. (Let op: Alle kaartjes moeten op!) Een kind begint. Het zegt dan wat er op zijn kaartje staat.  Ik heb, wie heeft...? Het kind dat het kaartje heeft dat aansluit op het 'wie heeft' stukje van de vorige leerling, vertelt wat er op zijn kaartje staat. Zo gaat de slinger door tot alle kaartjes geweest zijn. Je kunt de kinderen ook op volgorde naast elkaar laten staan. Aan het eind kun je dan makkelijk controleren of de kinderen op de goede volgorde staan. Het voordeel van dit spelletje is dat de leerlingen constant op moeten letten of hun kaartje aan de beurt is. Daarnaast is het ook een leuke startactiviteit voor een les.

Secret message - Muziek in de Engels les!

Hoe kun je de Engels les eens een keertje anders doen? Met muziek! Soms kom je een leuk ideetje tegen en is het ook niet moeilijk om zelf te maken! Deze opdracht noem ik ' Secret message '. Hierbij laat je een Engels liedje horen en de kinderen luisteren naar de ontbrekende woorden in de songtekst die op het werkblad zijn gedrukt. Elk teken stelt een letter voor en hiermee kunnen de kinderen de Secret message ontrafelen. Hoe maak je zelf een 'Secret message' werkblad? Zoek de songtekst op internet op. Kies een zin als Secret message. Een vraag als Secret message (zoals bij het liedje A B C) kan natuurlijk ook. Zoek de letters uit deze zin op in de songtekst en geef ze voor het gemak even een andere kleurtje. Selecteer alle letters met een kleurtje en verander het lettertype naar 'Wingdings'. Dit doe je ook bij de zin met die de Secret message vormt. (Denk even aan hoofdletters, want die geven een ander figuurtje weer dan 'gewone' letters :-

ik heb, wie heeft...? beginletter

Iets leuks voor tijdens de les! Voor dit spelletje Ik heb..., wie heeft...?, zijn vele vormen te bedenken. Klik hier  voor nog meer ik heb, wie heeft...? spellen. Hoe werkt het? Ieder kind krijgt een kaartje. (Let op: Alle kaartjes moeten op!) Een kind begint. Het zegt dan wat er op zijn kaartje staat.  Ik heb, wie heeft...? Het kind dat het kaartje heeft dat aansluit op het 'wie heeft' stukje van de vorige leerling, vertelt wat er op zijn kaartje staat. Zo gaat de slinger door tot alle kaartjes geweest zijn. Je kunt de kinderen ook op volgorde naast elkaar laten staan. Aan het eind kun je dan makkelijk controleren of de kinderen op de goede volgorde staan. Het voordeel van dit spelletje is dat de leerlingen constant op moeten letten of hun kaartje aan de beurt is. Daarnaast is het ook een leuke startactiviteit voor een les. Deze keer heb ik een spelletje 'Ik heb, wie heeft...? gemaakt om de  beginletters  te oefenen. Hieronder kun je 'm downloaden.

Humor in de les

Dit artikel kwam ik tegen toen ik wat rondsnuffelde op het internet. Zet je aan het denken en heel misschien ook aan het doen :)   Lees hier het artikel: Tijdschrift Klasse januari 2010 - Mogen we nog lachen op school? Groetjes!

Tafelkwartet 6 t/m 10

Een tijdje terug postte ik al het eerste gedeelte van het tafelkwartet. Hierin zaten de tafels van 1 t/m 5. Klik hier  om naar dat bericht te gaan. Nu zijn de tafels van 6 t/m 10 aan de beurt. Nu kun je alle tafels met elkaar combineren! Klik hier of klik op het plaatje om het document te downloaden. Veel plezier ermee!

Prinsjesdag

Dinsdag is het de derde dinsdag in september. Je kunt in je klas aandacht besteden aan Prinsjesdag. Hieronder vind je een aantal linkjes met lesmateriaal. Lesmateriaal van de overheid Werkbladen voor het basisonderwijs Een kinderkrant van ProDemos Werkboekje van nieuws in de klas Werkboekje Prinsjesdag van meester Sipke en meester Jack Filmpje: 'Wat is Prinsjesdag?' Filmpje Prinsjesdag van schooltv met werkblad (zie 'bij deze video') Artikeltje 7days: top 10 hoedjes Prinsjesdag Nog een leuke site of idee? Laat het me weten! Veel plezier ermee!

ik heb, wie heeft...? procenten 2

Iets leuks voor tijdens de les! Voor dit spelletje Ik heb..., wie heeft...?, zijn vele vormen te bedenken. Klik hier  om naar het bericht over Ik heb, wie heeft...? met vormen te gaan. Klik hier om naar het bericht over Ik heb, wie heeft...? met sommen 0-20 te gaan. Klik hier om naar het bericht over Ik heb wie heeft...? met de tafels 1-5 te gaan. Klik hier om naar het bericht over Ik heb wie heeft...? met de tafels 6-10 te gaan. Klik hier  om naar het bericht over Ik heb wie heeft...? met  de topo van Nederland  te gaan. Klik hier  om naar het bericht over Ik heb wie heeft...? met  procenten 1  te gaan. Hoe werkt het? Ieder kind krijgt een kaartje. (Let op: Alle kaartjes moeten op!) Een kind begint. Het zegt dan wat er op zijn kaartje staat.  Ik heb, wie heeft...? Het kind dat het kaartje heeft dat aansluit op het 'wie heeft' stukje van de vorige leerling, vertelt wat er op zijn kaartje staat. Zo gaat de slinger door tot alle kaartjes geweest zijn. Je

ik heb, wie heeft...? procenten 1

Iets leuks voor tijdens de les! Voor dit spelletje Ik heb..., wie heeft...?, zijn vele vormen te bedenken. Klik hier  om naar het bericht over Ik heb, wie heeft...? met vormen te gaan. Klik hier om naar het bericht over Ik heb, wie heeft...? met sommen 0-20 te gaan. Klik hier om naar het bericht over Ik heb wie heeft...? met de tafels 1-5 te gaan. Klik hier om naar het bericht over Ik heb wie heeft...? met de tafels 6-10 te gaan. Klik hier  om naar het bericht over Ik heb wie heeft...? met  de topo van Nederland  te gaan. Hoe werkt het? Ieder kind krijgt een kaartje. (Let op: Alle kaartjes moeten op!) Een kind begint. Het zegt dan wat er op zijn kaartje staat.  Ik heb, wie heeft...? Het kind dat het kaartje heeft dat aansluit op het 'wie heeft' stukje van de vorige leerling, vertelt wat er op zijn kaartje staat. Zo gaat de slinger door tot alle kaartjes geweest zijn. Je kunt de kinderen ook op volgorde naast elkaar laten staan. Aan het eind kun je dan m

Tafelkwartet 1 t/m 5

Leuk en leerzaam voor in de klas: een tafelkwartet! Hieronder de kwartetten voor de tafels van 1 t/m 5. Later volgen die voor de tafels van 6 t/m 10. (Inmiddels staat deze blog ook online. Klik hier ) Je kunt zelf bepalen welke tafels het spel vormen. Haal bijvoorbeeld de tafels die de kinderen nog niet beheersen eruit. Klik hier of klik op het plaatje om het document te downloaden. Veel plezier ermee!